To Hip Hop μίλησε για το ...Hip Hop στο cosmo.gr

Όταν Ο Δημήτρης Μετζέλος, ο DJ Alx και ο Taki Tsan (φώτο) καταθέτουν τις απόψεις τους, είναι σαν το ελληνικό Hip Hop να μιλάει για το Hip Hop. Οι τρεις παραπάνω, λίγες ώρες πριν την εμφάνιση τους στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμου, έδωσαν μίνι συνεντεύξεις στο cosmo.gr

Αρχή με τον Δημήτρη Μετζέλο ο οποίος για πολλά χρόνια ήταν το 1/3 των Ημισκουμπρίων. Ένα σχήμα που εμφανίστηκε κάπου στα μέσα της δεκαετίας του '90 και ήταν το πρώτο στη χώρα μας που έδειξε ότι το hip hop έχει και την fun πλευρά του. Ενδεχομένως κάποιοι να τους υποτίμησαν αλλά θυμηθείτε πως το χιούμορ υπήρχε διάχυτο και σε μπάντες όπως οι Beastie Boys. Ο Delta Mi μας μιλάει γι αυτές τις μέρες, για την πορεία της σκηνής το παρών του αλλά και την θλιβερή επέτειο από τη δολοφονία του νεαρού Αλέξη.


cosmo.gr: Πολλά έχουν αλλάξει στην ελληνική hip hop σκηνή από την δεκαετία του ΄90. Ενδεχομένως προς το χειρότερο. Ποια είναι η γνώμη σου;

Σίγουρα στα αυτιά και τα μάτια των νεότερων ο ICE T είναι μάλλον τσάι ,οι N.W.A. μάλλον αεροπορική εταιρία και ο ICE CUBE σίγουρα ηθοποιός. Δεν βαριέσαι! Νέοι είναι θα μάθουν όπως έλεγε κι ο παππούς μου o Mήτσος. Τότε τρέχαμε να προλάβουμε το νέο δισκάκι των Cypress Hill τώρα τρέχει το internet για ακόμα γρηγορότερα κατεβάσματα. Τότε κάναμε ένα παρτάκι hip hop στα χίλια χρόνια και το ζούσαμε τώρα κάθε μέρα έχει και ένα πάρτι.

Σήμερα τα πράγματα είναι αλλιώς. Το hip hop ονομάστηκε rnb και κυκλοφορεί στα καλύτερα σαλόνια. Σήμερα και ο πιο άσχετος λαικοπόπ μέσος ακροατής έχει στο αμάξι του ένα cd του 50 CENT.

Όμως γιατί γκρινιάζουμε εμείς οι hiphopερς? Μήπως αυτό δεν θέλαμε? Το hip hop να γίνει γνωστό? Ε αυτό έγινε. Και παράγινε μάλιστα. Σε βαθμό που να θέλω να ξεσκονίσω τους παλιούς metal δίσκους μου και να ξανακούσω W.A.S.P και JUDAS PRIEST.

Αλλά το ξένο hip hop από το 89 μέχρι και το 96 ήταν μαγικό και εμείς μαζί του.

Γιαυτό το ελληνικό hip hop από το 96 και μετά ξεκίνησε να ζει και να πορώνει κόσμο. Στην πορεία όμως και λόγω έλλειψης φαντασίας στο στίχο και στη μουσική τα πράγματα πήραν τη κατιούσα. Εύχομαι να αρχίσουν να γίνονται μερικές καλές δουλίτσες γιατί οι παλιοί δεν θα είναι αιώνιοι και οι δισκογραφικές έχουν πάψει από καιρό να είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα.

 
cosmo.gr: Τελικά αυτό που ακούμε στις μέρες μας είναι Hip Hop?

Αν θες μια ρεαλιστική γνώμη κάθε μουσική εποχή έχει και τους «τοπικούς» της ήρωες. Σήμερα για τους νεότερους είναι άλλοι. Και όπως γκρίνιαζε ο πατέρας μου για την μουσική που άκουγα ήρθε η σειρά μου να γκρινιάξω στους νέους για τη μουσική που ακούνε. Έτσι είναι! Η ζωή κάνει κύκλο κι εμείς μαζί της. Εγώ ακούω ακόμα τα δισκάκια των RUN DMC και των BEASTIE BOYS και γουστάρω όπως τότε. Για μένα τον γέρο ανάποδο γκρινιάρη αυτό ήταν HIP HOP!!!!!

cosmo.gr: To event στο ίδρυμα Μείζονος ελληνισμού γίνεται δύο μέρες πριν την θλιβερή επέτειο του θανάτου του νεαρού Αλέξη από τον Ειδικό Φρουρό. Θυμάσαι τι σκεφτόσουν πέρυσι τέτοιο καιρό γύρω από το περιστατικό και όσα ακολούθησαν;

Την ημέρα εκείνη βρισκόμασταν με τα ΗΜΙΖ στη Θεσσαλονίκη για μια εμφάνιση. Μαύρη εμφάνιση!

Σκεφτόμουν ότι περιστατικά σαν κι αυτό έχουν συμβεί και στο παρελθόν και είναι ότι χειρότερο. Η βία είναι κάτι που το έχουμε ξαναδεί.Ποτέ όμως δεν μπορείς να το συνηθίσεις. Αυτό που σκέφτηκα πρώτα –ίσως γιατί έχω κι εγώ παιδί τώρα- ήταν οι γονείς του παιδιού. Γιατί το παιδί δεν πρέπει να φεύγει πριν τον πατέρα γαμώτο!!!!!!

cosmo.gr: Θεωρείς πως η νεολαία βγήκε πιο δυνατή μέσα από τις κινητοποιήσεις;

Νομίζω ότι οι νέοι απέδειξαν σε όσους τους θεωρούσαν φλούφληδες gameάκηδες και κομπιουτεράκηδες ότι έχουν τεράστια δύναμη και πρέπει να τους φοβούνται. Στην τελική η ιστορία μας έχει διδάξει ότι μόνο οι νέοι έχουν κάνει τις τεράστιες αλλαγές και μόνο αυτοί μπορούν να τις κάνουν και τώρα. Γι αυτό μην τους υποτιμάτε. Respect στους νέους ανθρώπους.

cosmo.gr: Τι κάνει τώρα ο Δημήτρης Μεντζέλος και ποιες οι σχέσεις του με τα υπόλοιπα μέλη των Ημισκουμπρίων

Ο Δ.Μ. είναι πλέον μπαμπάς! Έχω ένα γιόκα που μου τρώει όλο το χρόνο και με έχει κάνει να δω πόσο ανούσια ήταν όλα όσα θεωρούσα σημαντικά.

Ταυτόχρονα μαζί με το DJ ALX σπουδαίο παραγωγό στο χώρο μας ,που είμαστε γνωστοί από παλιά ,φτιάχνω ένα σόλο δίσκο για να πω κάποια πράγματα που έχω μέσα μου.Παίζω μουσικές που γουστάρω εδώ και ενάμισι χρόνο στο Kitchen bar στο Χαλάνδρι, γυρίζω την Ελλάδα όπου μπορώ για παρτάκια και live και η ζωή κυλάειβ.

Με τα παιδιά έχουμε πολύ καλές σχέσεις γιατί τα ΗΜΙΖ δεν είναι απλά μια μπάντα. Είναι ο τρόπος που ζούσαμε και ζούμε τόσα χρόνια. Είμαστε κουμπαράκια και βοηθάει ο ένας τον άλλον όπου χρειαστεί. Απλά καλλιτεχνικά είπαμε να κάνουμε σόλο δουλειές γιατί είχαμε πολλά να πούμε σαν μονάδες.

--page break--

O Dj Alx είναι ίσως η πιο εμβληματική φιγούρα στο ελληνικό Hip Hop, γνωστότερος στο ευρύ κοινό ως μέλος των Terror X Crew. Oι απαντήσεις του δίνουν τροφή για το μυαλό. Δεν προβαίνει σε φτηνούς λαϊκισμούς για επέτειο της δολοφονίας του Αλέξη Γρηγορόπουλου. Θυμάται με ...πόνο το support που έκαναν οι TXC στους Prodigy και δηλώνει ανοιχτός σε μουσικές συνεργασίες ακόμα και με pop stars.


cosmo.gr: Οι Terror Χ Crew ήταν σημείο αναφοράς στο ελληνικό Hip Hop. Θα έλεγα πως έφεραν την underground σκηνή στην επιφάνεια. Πλέον όμως υπάρχει δυνατή mainstream hip hop σκηνή. Ή μήπως είναι κάτι άλλο αυτό που ακούμε;

Mainstream είναι το κοινό ρεύμα της σκέψης της πλειοψηφίας του κόσμου. Παρ' όλ' αυτά δεν είναι αποτέλεσμα λαϊκής κουλτούρας και σκέψης αλλά πολλές φορές είναι αυτό που καθορίζει την κοινή σκέψη μιάς κοινωνικής ομάδος ή ενός μουσικού ή καλλιτεχνικού δέκτη. Όταν ακούς μουσική και μελετάς τις μουσικές τάσεις τότε ξέρεις τί πρέπει να ψάξεις. Γίνεται κάτι σαν χόμπυ. Όταν δεν ακούς μουσική με αυτήν την έννοια τότε αυτά που έχεις πολύ εύκολα πρόσβαση είναι τα mainstream. Έχουν όμως και αυτά την πλάκα τους. Μετά από 20+ χρόνια γίνονται ρετρό και τα ακούς ακόμα πιο ευχάριστα επειδή σου φέρνουν αναμνήσεις από στιγμές που έχεις ζήσει. Αυτό έχω πάθει εγώ με τα χιτάκια από τα τέλη του 80 και αρχές 90. Από την εποχή που δεν είχα πρόσβαση σε αυτά που άκουγα αργότερα (επειδή δεν την είχα ψάξει, μην ξέροντας που να ψαχτώ).

cosmo.gr: Το Hip Hop είναι πολύ μοδάτο στις μέρες μας. Οι περισσότεροι έλληνες pop stats αναζητούν rappers να ντύσουν τα κομμάτια τους. Εσένα θα σε ενδιέφερε να συνεργαστείς με τέτοιου είδους καλλιτέχνες, όπως έκαναν για παράδειγμα οι Goin Through;

Εμένα με ενδιαφέρει να συνεργάζομαι με ανθρώπους που αγαπάνε την μουσική και την έχουν κάνει μέρος της ζωής τους. Με ανθρώπους που με σκληρή δουλειά θα δημιουργήσουν κάτι για το οποίο είναι περήφανοι. Με ανθρώπους που θέλουν το έργο τους να μείνει κλασσικό μέσα στους χρόνους με οποιοδήποτε κοινωνικό ή οικονομικό κόστος. Με ανθρώπους που, ενώ βάζουν τιμή σε αυτό που κάνουν, δεν εξαγοράζονται. Εάν αυτοί που περιγράφεις είναι όλα όσα αναφέρω τότε, ναι, ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ πως θα ήθελα να συνεργαστώ.

cosmo.gr: To event στο ίδρυμα Μείζονος ελληνισμού γίνεται δύο μέρες πριν την θλιβερή επέτειο του θανάτου του νεαρού Αλέξη από τον Ειδικό Φρουρό. Θυμάσαι τι σκεφτόσουν πέρυσι τέτοιο καιρό γύρω από το περιστατικό και όσα ακολούθησαν;

Βεβαίως και θυμάμαι. Λυπήθηκα πολύ για τον χαμό του νεαρού Αλέξη και λυπήθηκα για τα επεισόδια που έγιναν στους δρόμους. Πίστευα πως ως πολίτες είχαμε κάποιο επίπεδο και πως με αφορμή κάτι τέτοιο θα μπορούσαμε να φέρουμε αλλαγές. Δυστυχώς όμως ο πολύς ο κόσμος δεν έχει την καλλιέργεια να διαβάζει πίσω από τα γράμματα. Για μία ακόμη φορά μια μικρή ομάδα ανθρώπων παρέσυρε την μεγάλη ομάδα. Μα έτσι δεν γίνεται πάντα; Ο κόσμος όλος κυβερνάται από ιδέες. Εάν κοιτάξεις την ιστορία πάντα μία χούφτα μεγαλυτέρων ανθρώπων κυβερνούσε τους νεότερους και τους πολλούς. Εγώ ένα έχω να πω στους νέους: το να θέλουμε το καλό δια της βίας, σημαίνει πως θέλουμε το κακό, επειδή η βία επιφέρει αταξία και η αταξία επιφέρει το κακό.

cosmo.gr: Θεωρείς πως η νεολαία βγήκε πιο δυνατή μέσα από τις κινητοποιήσεις;

Τι εννοείς δυνατή και με ποιόν τρόπο; Κάποτε το σύνθημα ήταν "Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία". Η ανεργία (ψωμί) μειώθηκε σε σχέση με Πέρσι; Σε σχέση με το 1974; Για την παιδεία τί έχουμε να πούμε; Κάθε πέρσι και καλύτερα. Ελευθερία λόγου, ναι συμφωνώ και εγώ. Μα τί γίνεται όταν δεν έχεις κάποιον να σε ακούσει; Έχουμε λίγο πολύ συνηθίσει την βρώμα μέσα στην οποία ζούμε. Την αποδεχόμαστε. Να αποδεχόμαστε και να θέλουμε εκείνο που οφείλει να υπάρχει, σημαίνει δημιουργία. Να αποδεχόμαστε και να θέλουμε εκείνο που δεν πρέπει να υπάρχει, σημαίνει καταστροφή.

cosmo.gr: Οι Terror X Crew είχαν ανοίξει συναυλία των Prodigy πίσω στη δεκαετία του ΄90 και μάλιστα αν δεν κάνω λάθος αποτελέσατε επιλογή των Prodigy. Ήταν ένα είδος αναγνώρισης για σένα και την μπάντα;

Ήταν ένα πολύ καλό promo για μένα τότε κάτι τέτοιο. Την δουλειά μου στους Terror X Crew την γνώριζε ήδη πολύς κόσμος αλλά κάτι τέτοιο πιστεύω έφτασε τη μουσική μου σε μέρη που δεν είχε φτάσει ως τότε. Δεν μπορώ να σου πώ εάν ήταν ένα είδος αναγνώρισης αυτό για μένα διότι γνωρίζω πολύ καλά την διάθεση ενός καλλιτέχνη που του βάζουν να ακούσει κάποιον άλλον καλλιτέχνη. Σε αυτή την περίπτωση εάν μας επέλεξαν πάει να πεί πως υπήρξαν και άλλοι υποψήφιοι. Εγώ στη θέση τους, όντας μέσα στην δύνη της δισκογραφίας δεν θα είχα την χρονική πολυτέλεια να μελετήσω την επιλογή μου. Απλά θα διάλεγα το λιγότερο χάλια group απ' αυτά που μου έβαλαν να επιλέξω. Μεταξύ μας δεν πιστεύω πως οι Prodigy μας διάλεξαν. Απλά έπρεπε να παίξουμε σε εκείνο το event για να πάει καλύτερα ο δίσκος. Για μένα προσωπικά δεν ήταν και η καλύτερη εμπειρία μου εκείνο το live. Το να παίζεις μπροστά σε 26.000 κόσμο και η διοργάνωση να σε κάνει να νοιώθεις πως ο κόσμος περιμένει να τελειώσεις για να δούν τους Prodigy δεν σε ανεβάζει. Να έχεις τον stage manager να σου λέει να κόψεις την μουσική στα 10 λεπτά (ενώ έχεις συμφωνήσει για 30 λεπτά) χωρίς να μπορείς βρίσκεις τρόπο να το μεταφέρεις στα άλλα μέλη του γκρούπ δεν είναι ό,τι πιο ευχάριστο. Για ποιά αναγνώριση μιλάμε και από ποιόν;

cosmo.gr: Επικές είναι και η κόντρες ανάμεσα σε groups και labels. Γενικά οι καυγάδες είναι στο αίμα του Hip Hop. Έχουμε δει μέχρι και δολοφονίες. Γιατί γίνεται αυτό;

Κάνεις λάθος! Δεν είναι μέσα στο αίμα του hip hop όλ' αυτά. Το σώμα και το αίμα του hip hop είναι η καινοτομία, η ικανότητα να αναδημιουργείς τον εαυτό σου, να μιλάς σε μοναχικούς ανθρώπους που ψάχνουν παρέα μέσα από ένα άψυχο CD, να εκφράζεσαι και να επικοινωνείς με ήχο και εικόνα, να φτιάχνεις την ιστορία σου και να είσαι ελεύθερος. Αυτά τα μικρά πράγματα μου συστήθηκαν ως hip hop όταν ήμουν πιτσιρικάς και αυτά μπορώ να δώ εγώ. Οτιδήποτε άλλο για μένα απλά δεν είναι hip hop. Όσο για τις δολοφονίες που λές δεν έχουν καμία σχέση με το hip hop. Όπως το ποδόσφαιρο δεν έχει σχέση με τον χουλιγκανισμό, όπως η ιατρική επιστήμη δεν έχει σχέση με τα φακελάκια, όπως το rock δεν έχει σχέση με παράλογες λατρείες. Και να γίνανε με 'κάποιον' τρόπο αυτά τα πράγματα μέρος του hip hop, εμείς ως συνειδητοποιημένοι πομποί (μα και δέκτες) οφείλουμε να τα αγνοήσουμε, να τα θεωρήσουμε κάτι σαν μύκητες, να τα εκθέσουμε στον ήλιο με λόγο αληθινό έτσι ώστε να κάνουν το κύκλο τους και να εξαφανιστούν. Όλοι μας πολλές φορές στο παρελθόν έχουμε γίνει οχήματα μιας τέτοιας κατάστασης με άλλοτε λιγότερο ή περισσότερο σοβαρές επιπτώσεις στο αποτέλεσμα των όσων κάνουμε. Ο λόγος έχει την δύναμη να δημιουργεί μορφή η οποία με την σειρά της επιστρέφει στον λόγο για να τον διορθώσει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο και αυτή είναι η ομορφιά της προόδου όπως η ομορφιά του λόγου είναι η αλήθεια και η ασχήμια του το ψέμα.

 

--page break--

Τέλος, ο Taki Tsan ή αλλιώς το Παιδί Θαύμα. Από τους παλιούς πλέον του χώρου, τον γνωρίσαμε πίσω στη δεκαετία του 90 ως μέλος των Ζ.Ν. (Ζωντανοί Νεκροί) ενώ ακολούθησε και μία σπουδαία solo καριέρα.


cosmo.gr: Πόσα άλλαξαν στη σκηνή από τότε που ξεκίνησες εσύ πίσω στην δεκαετία του ’90.

Η δεκαετία του ‘90 γέννησε στην ουσία το ελληνικό ραπ, αλλά από το 2000 και μετά ελάχιστα συγκροτήματα μας δώσανε κάτι καινούριο. Ας ελπίσουμε το 2010 να μοιάζει με το ‘90 (χαχαχαχα)

cosmo.gr: Οι Z.N. έλεγαν σε ένα κομμάτι τους, «Σιχαίνομαι το low bap, γουστάρω να κάνω rap». Σιχαίνεσαι ακόμα το low bap;

Το συγκεκριμένο στίχο τον έγραψε ο Μηδενιστής. Αυτός μπορεί να σας πει καλύτερα. Εγώ προσωπικά δεν είναι ότι το σιχαίνομαι, απλά δεν το γουστάρω γιατί θεωρώ φτηνό το λυρισμό του.

cosmo.gr: Τα τελευταία χρόνια το Hip Hop έχει γίνει ακόμα πιο δημοφιλές. Παρατηρούμε πως πολλοί εμπορικοί pop και λαϊκοί καλλιτέχνες αναζητούν συνεργασίες με rappers. Το βλέπεις σαν ένα τρόπο να προβληθεί ακόμα περισσότερο η σκηνή ή χάνεται το αληθινό νόημα.

Το πραγματικό νόημα σε μια τέτοια συνεργασία έχει να κάνει με την απεγνωσμένη προσπάθεια των (λαϊκών -ποπ) καλλιτεχνών να κρατηθούν στο προσκήνιο ,τώρα από εκεί και πέρα, αν ο ραπερ για να καταξιωθεί χρειάζεται μία τέτοιου είδους συνεργασία, πάει να πει ότι είναι αδύναμος να τα καταφέρει μόνος του.

cosmo.gr: To event στο ίδρυμα Μείζονος ελληνισμού γίνεται δύο μέρες πριν την θλιβερή επέτειο του θανάτου του νεαρού Αλέξη από τον Ειδικό Φρουρό. Θυμάσαι τι σκεφτόσουν πέρυσι τέτοιο καιρό γύρω από το περιστατικό και όσα ακολούθησαν;

Σημασία έχει τί σκεφτόμαστε φέτος. Ο άδικος χαμός του παιδιού μας θλίβει και μας οργίζει. Η καρδιά μου είναι με τη μητέρα του παιδιού και όλα τα άλλα είναι παραμύθια της Χαλιμάς και δεν πρόκειται να φέρουν πίσω τον αδικοχαμένο Αλέξη.

FOLLOW:
comments powered by Disqus

TAGS:

Μην τα χάσετε